Sorting
Source
Katalog zbiorów
(22)
Form of Work
Książki
(22)
Proza
(15)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(3)
Status
available
(27)
unavailable
(11)
Branch
Wypożyczalnia Główna (Kościuszki 6)
(5)
Filia nr 2 (Kilińskiego 8a)
(3)
Filia nr 3 (Rembielińskiego 11)
(2)
Filia nr 4 (Krzywoustego 3)
(1)
Filia nr 5 (Karadzica 1)
(2)
Filia nr 6 (Czwartaków 4)
(4)
Filia nr 7 (Piaska 5)
(5)
Filia nr 8 (Walecznych 20)
(2)
Filia nr 10 (Borowicka 3)
(9)
Filia nr 11 (Armii Krajowej 1a)
(2)
Filia nr 13 (Dobrzyńska 2a)
(3)
Author
Gucio Kaja
(2)
Helfer Monika (1947- ) Hałastra
(2)
Melashvili Tamta (1979- )
(2)
Nowakowska Magdalena (1978- )
(2)
Siemion Piotr (1961- )
(2)
Stroiński Maciej (1984- )
(2)
Żychliński Arkadiusz (1976- )
(2)
Auslander Shalom (1970- )
(1)
Barba Andrés (1975- )
(1)
Borowski Gabriel (1988- )
(1)
Braszak Piotr
(1)
Da Empoli Giuliano (1973- )
(1)
Dzierzgowska Anna (tłumacz)
(1)
Dzierzgowski Jan
(1)
Enright Anne (1962- )
(1)
Geppert Beata
(1)
Ginzburg Natalia (1916-1991)
(1)
Giszczak Jacek
(1)
Helfer Monika (1947- )
(1)
Helfer Monika‪ (1947- )
(1)
Helle Helle (1965- )
(1)
Kim Angie (1969-)
(1)
Korzeniecka Weronika
(1)
Le Tellier Hervé (1957- )
(1)
Lisowski Rafał (1981- )
(1)
Lispector Clarice (1920-1977)
(1)
Mikulska Dalia
(1)
Murray Paul
(1)
Oates Joyce Carol (1938- )
(1)
Okrasko Katarzyna
(1)
Porter Brian (1963- )
(1)
Rothfeld Glenn
(1)
Sawka Jurek (1949- )
(1)
Szaulińska Katarzyna (1987- )
(1)
Teperek Agata (1988- )
(1)
Ulicka Ludmiła (1943- )
(1)
Williams John (1922-1994)
(1)
Witczak Łukasz
(1)
Zimnicka Iwona (1963- )
(1)
Year
2020 - 2025
(22)
Time Period of Creation
2001-
(14)
1901-2000
(4)
1939-1945
(2)
1945-1989
(2)
1989-2000
(1)
Country
Poland
(22)
Language
Polish
(22)
Demographic Group
Literatura amerykańska
(5)
Literatura austriacka
(2)
Literatura gruzińska
(2)
Literatura irlandzka
(2)
Literatura brazylijska
(1)
Literatura duńska
(1)
Literatura francuska
(1)
Literatura polska
(1)
Literatura rosyjska
(1)
Literatura włoska
(1)
Literatura żydowska
(1)
Subject
Kobieta
(5)
Rodzina
(5)
Samotność
(2)
Atak terrorystyczny Hamasu na Izrael (2023)
(1)
Bariery komunikacyjne
(1)
Bibliofile
(1)
Cnota (filozofia)
(1)
Despotyzm
(1)
Dojrzewanie
(1)
Dziadkowie i wnuki
(1)
Dziewczęta
(1)
Eksperymenty medyczne na ludziach
(1)
Emigranci
(1)
Etyka
(1)
Faszyzm
(1)
Ginekologia
(1)
Ginzburg, Natalia (1916-1991)
(1)
Głowa rodziny
(1)
Hamas
(1)
I wojna światowa (1914-1918)
(1)
Kanibalizm
(1)
Komunikacja interpersonalna
(1)
Konflikt palestyńsko-izraelski
(1)
Kryzys finansowy
(1)
Kryzys psychiczny
(1)
Lekarze
(1)
Malarze
(1)
Matki i synowie
(1)
Małżeństwo
(1)
Mitchell, S. Weir (1829-1914)
(1)
Mężczyzna
(1)
Nadmiar (filozofia)
(1)
Nadużycie funkcji publicznej
(1)
Naród
(1)
Nastolatki
(1)
Nauczyciele akademiccy
(1)
Obraz własnego ciała
(1)
Ojcowie i córki
(1)
Oligarchowie poradzieccy
(1)
Organizacje terrorystyczne
(1)
Osoby z zaburzeniami psychicznymi
(1)
Osoby zaginione
(1)
Palestyńczycy
(1)
Pisarstwo
(1)
Pisarze włoscy
(1)
Poczucie winy
(1)
Poeci
(1)
Poszukiwania zaginionych
(1)
Przebaczenie
(1)
Przemijanie
(1)
Psychiatria
(1)
Pucz moskiewski (1991)
(1)
Relacje międzyludzkie
(1)
Restauracje
(1)
Rodzicielstwo
(1)
Rodzina dysfunkcyjna
(1)
Rosjanie
(1)
Rozwód
(1)
Sens życia
(1)
Styl życia
(1)
Szpitale psychiatryczne
(1)
Tożsamość (psychologia)
(1)
Tożsamość narodowa
(1)
Tożsamość osobista
(1)
Tożsamość społeczna
(1)
Trudne sytuacje życiowe
(1)
Ubóstwo
(1)
Uniwersytety
(1)
Więź rodzinna
(1)
Wojna
(1)
Wojna Izraela z Hamasem (2023)
(1)
Woke
(1)
Wydawnictwo (instytucja)
(1)
Władza
(1)
Zespół Angelmana
(1)
Śmierć bliskiej osoby
(1)
Subject: time
1901-2000
(4)
1801-1900
(1)
1914-1918
(1)
1939-1945
(1)
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
2001-
(1)
Subject: place
Austria
(2)
Nowy Jork (Stany Zjednoczone)
(2)
Dania
(1)
Gruzja
(1)
Izrael
(1)
Londyn (Wielka Brytania)
(1)
Missouri (Stany Zjednoczone ; stan)
(1)
Palestyna
(1)
Rosja
(1)
Strefa Gazy
(1)
Włochy
(1)
Genre/Form
Powieść
(6)
Powieść obyczajowa
(3)
Antologia
(2)
Esej
(2)
Opowiadania i nowele
(2)
Powieść autobiograficzna
(2)
Autobiografia
(1)
Powieść francuska
(1)
Powieść historyczna
(1)
Powieść hiszpańska
(1)
Powieść szwedzka
(1)
Reportaż
(1)
Saga rodzinna
(1)
Thriller
(1)
Domain
Socjologia i społeczeństwo
(2)
Filozofia i etyka
(1)
Historia
(1)
Literaturoznawstwo
(1)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
22 results Filter
Book
In basket
Tatuś / Monika Helfer ; przełożył Arkadiusz Żychliński. - Wydanie I. - Warszawa : Filtry, 2025. - 180, [4] strony : ilustracja ; 21 cm.
(Hałastra/Monika Helfer; 2)
Drugi tom autobiograficznego tryptyku rodzinnego, który zapewnił Monice Helfer status literackiej gwiazdy. Tym razem autorka czyni głównym bohaterem swojego ojca, cofając się do czasów własnego dzieciństwa i młodości. Josef, mąż Grete, córki pięknej Marii, którą znamy z Hałastry, był człowiekiem o wielu twarzach: czuły tatuś, ale i nieprzystępny patriarcha, bibliofil, ale i książkoholik. To on nauczył przyszłą pisarkę miłości do czytania i wpoił jej uważność na słowa. Z kolejnych dyskretnych przybliżeń wyłania się mężczyzna niespodziewanie barwny i zagadkowy, biedny, ale z szerokim gestem, ciężko doświadczony przez życie, jednak nieprzestający szukać w nim własnego miejsca. Monika Helfer we właściwy sobie sposób przetasowuje odrębne płaszczyzny czasowe, aby stworzyć gęsty i wielowymiarowy portret pokolenia powojennych rodziców oraz ich dzieci – kontynuując tym samym historię „swojej hałastry”. Tatuś to przejmująco osobista opowieść o raju utraconym, sezonie w piekle i odzyskanym życiu. O radości, jaką można odnaleźć w cieniu katastrofy, gdy nie tracimy z oczu piękna i nie gasimy w sobie czułości. „Tak, wszystko skończyło się dobrze – w pewien okrutny sposób wszystko skończyło się dobrze”, puentuje swoją opowieść Helfer. Choć przecież nie powinno…
This item is available in one branch. Expand information to see details.
All copies are currently on loan: sygn. 821-3 (nr inw. 38519) (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. 821-3 (nr inw. 67269) (1 egz.)
Book
In basket
Wesołe pożegnanie / Ludmiła Ulicka ; przełożył Piotr Braszak. - Wydanie I. - Warszawa : Filtry, 2024. - 181, [2] strony ; 21 cm.
W upalne sierpniowe dni roku 1991 grupa rosyjskich emigrantów spotyka się w nowojorskim mieszkaniu umierającego artysty, Alika, by przy nim czuwać i bawić go rozmową. Charyzmatyczny malarz, beztroski lekkoduch, był postacią uwielbianą przez wszystkich, zwłaszcza kobiety, które do końca zabiegają o jego względy. Wspomnienia o dokonującym żywota przyjacielu przerywane są sprzeczkami i mnożącymi się w głowach bohaterów wątpliwościami. Kogo Alik kochał najbardziej? Czy należy go ochrzcić przed śmiercią, co jest pragnieniem Niny, największej słabości malarza, topiącej smutki w licznych drinkach? Czy może powinien stać się „prawdziwym Żydem”, o co z kolei zabiega rabin, obok popa doproszony na pożegnanie niewierzącego bon vivanta? Kulminacyjnym momentem książki jest pucz Janajewa, który bohaterowie oglądają w czasie rzeczywistym, dzięki transmisji CNN. Rosja, jaką znali i w jakiej czuli się dobrze, sypie się na ich oczach. A może jej nigdy nie było? I dlatego właśnie przylgnęli do teatralnej i wyobrażonej Rosji Alika? Ludmiła Ulicka w tej skondensowanej powieści porusza ważkie dla siebie tematy – znajdziemy tu spór dwóch wielkich religii, namysł nad losem emigranta skuszonego wizją amerykańskiego snu, wreszcie całe skomplikowanie myśli i uczuć związanych ze śmiercią, utratą, miłością i wygnaniem. A wszystko autorka oddaje w charakterystyczny dla siebie, pozbawiony patosu sposób. „Wesołe pożegnanie” to jedna z najlepszych powieści najważniejszej rosyjskiej pisarki, wielokrotnie wzmiankowanej jako kandydatka do literackiej Nagrody Nobla. Ponadto zawarta w niej próba rekonstrukcji rosyjskiej tożsamości wydaje się dziś bardzo aktualna.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. 821.161.1-3 (nr inw. 64293) (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. 821-3 (nr inw. 36910) (1 egz.)
Book
In basket
Hałastra / Monika Helfer ; przełożył Arkadiusz Żychliński. - Wydanie I. - Warszawa : Filtry Wydawnictwo, 2023. - 163, [4] strony ; 21 cm.
(Hałastra/Monika Helfer; 1)
Urodzona na austriackiej prowincji Monika Helfer otwiera wydaną w 2020 roku „Hałastrą” autobiograficzny tryptyk rodzinny, w jakim przygląda się własnym korzeniom. Autorka cofa się tu w czasie do września 1914 roku, czyli wybuchu Wielkiej Wojny, która naznaczyła początek małżeństwa jej dziadków. To ich głównie dotyczy ta historia, utkana z rodzinnych przekazów, domysłów, pytań i wątpliwości. Najłatwiej byłoby przyporządkować tę prozę do popularnego dziś gatunku autofikcji, ale Monika Helfer tka tu literaturę par excellence, której stawką nie jest zrelacjonowanie osobistego życia, lecz uniwersalna opowieść o człowieczeństwie. „Może było właśnie tak. A może nieco inaczej” – zdaje się mówić Helfer opisująca swoich bohaterów ze współczuciem i taktem, jakich mógłby się od niej uczyć niejeden czuły narrator i niejedna czuła narratorka. Wyjątkowość „Hałastry” tkwi właśnie w jej tonie, z jednej strony sprawozdawczym i nieuzurpującym sobie prawa do wszechwiedzy o bliźnich, z drugiej wrażliwym na coś, co tłumacz tej powieści, Arkadiusz Żychliński, określił w posłowiu jako mikroemocje.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
All copies are currently on loan: sygn. 821-3 (nr inw. 38446) (1 egz.)
Book
In basket
Hafni mówi / Helle Helle ; przełożyła Iwona Zimnicka. - Wydanie I. - Warszawa : Filtry Wydawnictwo, 2025. - 179, [4] strony ; 22 cm.
Czterdziestoośmioletnia Hafni się rozwodzi. W tym przełomowym momencie postanawia udać się w podróż śladem najlepszych duńskich restauracji. Podobnie jak główna bohaterka "Na czworakach" Mirandy July zmienia scenerię codzienności, by przyjrzeć się temu, co minione, i rozeznać w swoich uczuciach. Nie jest to łatwe zadanie. Hafni roztapia się w świecie wyrafinowanych smaków, ale nie traci czujności w tropieniu dziwactw kulturowych zapisanych w słownych konwencjach, które bezmyślnie przepuszczamy przez usta. Po raz pierwszy zdaje się dostrzegać, jak bardzo „język mówił nią”; sterował jej oczekiwaniami wobec siebie, wobec innych i wobec własnej biografii. "Hafni mówi" to powieść o kryzysie egzystencjalnym, wyobcowaniu i potrzebie wolności, o wstydzie i poczuciu winy, a także obciążeniu, jakim są narzucone nam przeświadczenia. Jest to, krótko mówiąc, powieść o życiu. A zarazem, jak zgodnie uznają krytycy, literackie arcydzieło. Proza Helle Helle potwierdza starą prawdę, o której często zapominamy: kwintesencją literatury jest styl.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. 821-3 (nr inw. 38735) (1 egz.)
Book
In basket
Powieść "W pobliżu dzikiego serca" była literackim trzęsieniem ziemi i pozwoliła debiutującej nią, zaledwie dwudziestotrzyletniej Clarice Lispector wejść z przytupem do grona największych światowych pisarzy. Historia o dojrzewaniu, rodzeniu się świadomości własnego ciała, buncie wobec zastanych konwencji i społecznych norm, była tak świeża, nowatorska w formie, że z miejsca zachwyciła krytyków, przynosząc młodej autorce prestiżową brazylijską nagrodę Graçy Aranhi. Dostrzegano w tej powieści wpływy Hermana Hessego, pisarza, którego Lispector lubiła od nastoletnich lat, ale też Jamesa Joyce’a i Virginii Woolf, do czego autorka się wyraźnie dystansowała – napisała bowiem "W pobliżu dzikiego serca" zanim miała okazję się zapoznać z utworami wielkich modernistów. Zresztą ta pierwsza, młodzieńcza powieść wybrzmiewała głosem osobnym, demolując dotychczasowe kanony i stając się utworem kultowym dla wielu pokoleń pisarek i pisarzy. Lispector, podobnie jak w kolejnych swoich utworach, analizuje tu kondycję kobiety, ale jednocześnie ją przekracza, próbując dotrzeć do czystego, niezapośredniczonego przez kulturę doświadczenia. Tym samym rozsadza ramy języka, zrywa z logiką, łamie składnię, by dokopać się do tego, co jeszcze nie zostało unieruchomione przez ideę – co żywe, dzikie, nieludzkie.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. 82-3 (nr inw. 34863) (1 egz.)
Book
In basket
Tamta Melaszwili należy do gruzińskiej literackiej ekstraklasy, a powieść „Kos kos jeżyna” uznawana jest za najlepszą w dotychczasowym dorobku tej autorki. Filmowa adaptacja tego tekstu w reżyserii Elene Naveriani spotkała się z aplauzem międzynarodowej krytyki i przyjęto ją owacją na stojąco podczas Directors’ Fortnight 2023 w Cannes. „Kos kos jeżyna” opowiada o sytuacjach granicznych: o miłości do życia, gdy przeczuwamy jego kres, o wybuchu agresywnych impulsów, gdy nasza wolność jest zagrożona, o odkryciu innej siebie wobec namiętności, o licznych utratach. A wszystko to osadzone jest w scenerii gruzińskiej prowincji, ukazanej bez patosu. Bohaterką tej opowieści jest niemłoda i niepiękna Etero, która prowadzi sklepik z chemią przemysłową. Jako stara panna bywa dla miejscowych pośmiewiskiem, ale kobieta zna swoją wartość i ceni własną zdolność do samostanowienia. Melaszwili kreśli bohaterkę szorstką i zmysłową zarazem, która znajduje radość w prostych rzeczach: zapachu opadłych liści, smaku jeżynowej konfitury, trelach kosa. Z powolnej kontemplacji świata wyrywa ją gorące uczucie, stawiając pod znakiem zapytania jej dotychczasowy system wartości. Jakim człowiekiem wyjdzie z tego doświadczania Etero? W swojej malowniczej opowieści, która na pozór rozwija się linearnie, tymczasem zdaje się zataczać koło, Tamta Melaszwili pokazuje, że nigdy nie jest za późno na miłość i samopoznanie. Symboliczne otwarcie książki, w którym bohaterka wybiera się do lasu po ulubione jeżyny i nagle ziemia usuwa jej się spod nóg, a ona sama zawisa nad stromym zboczem, by po chwili się uratować - ale czy na pewno? - jest jednym z najmocniejszych we współczesnej literaturze.
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
All copies are currently on loan: sygn. 821-3 (nr inw. 38394) (1 egz.)
There are copies available to loan: sygn. 821-3 (nr inw. 16735) (1 egz.)
Book
In basket
Wyliczanka / Tamta Melaszwili ; przełożyła Magdalena Nowakowska. - Wydanie I. - Warszawa : Filtry Wydawnictwo, 2025. - 93, [2] strony ; 22 cm.
"Wyliczanka" to pierwsza książka Tamty Melaszwili, której "Kos kos jeżyna" spotkała się w Polsce z entuzjastycznym przyjęciem. Tą opublikowaną w 2010 roku mikropowieścią Melaszwili weszła przebojem do świata literatury – zdobyła najważniejszą gruzińską nagrodę literacką SABA, dwa prestiżowe wyróżnienia w Niemczech oraz uznanie zarówno międzynarodowej publiczności, jak i krytyki. "Wyliczankę" przełożono na wiele europejskich języków oraz wystawiano w zagranicznych teatrach. Podobnie jak "Drobny szczegół" Adanii Shibli "Wyliczanka" w kilku kameralnych obrazach w sposób niezwykle skondensowany oddaje poczucie grozy i beznadziei, jakiego doświadcza jednostka, gdy ślepym trafem zostaje wrzucona w rejon konfliktu zbrojnego. Melaszwili opisuje wojnę konkretną i uniwersalną zarazem, czyniąc bohaterkami swojej opowieści dwie nastoletnie dziewczyny, które szybko uczą się sztuki przetrwania w trudnych warunkach. Aby zdobyć pieniądze na jedzenie, podejmują się niebezpiecznego i nielegalnego zlecenia. Brutalną inicjację w świat dorosłych komplikuje budząca się w nich kobiecość. Czy będzie ich przekleństwem, czy okaże się ocaleniem?
This item is available in one branch. Expand information to see details.
All copies are currently on loan: sygn. 821-3 (nr inw. 38752) (1 egz.)
Book
In basket
Czarna ręka, zsiadłe mleko / Katarzyna Szaulińska. - Wydanie I. - Warszawa : Filtry Wydawnictwo, 2022. - 218, [5] stron ; 21 cm.
Jak będzie wyglądało życie chłopca, który urodził się z czarną ręką w białej, polskiej rodzinie? A jak dorastanie księżyca, którego powiła samotna Polka? Czy można ocalić ciało rozrywane przez dwie zaborcze istoty – matkę u kresu życia i córkę, która wyrywa się na świat? I czy traumę po porodzie da się wyleczyć w nielegalnym klubie, gdzie niczym bohaterowie "Podziemnego kręgu" Davida Finchera, młode matki walczą ze sobą na pięści? Z jednej strony hybrydy przedmieść, szemrane bazary i przybytki – jak pamiętamy: ulubione miejsca surrealistów – z drugiej sterylne gabinety psychiatrów i psychoterapeutów z ich pretensjami do normy. Świat Szaulińskiej, na pozór intymny i kameralny, imponuje rozległością. Autorka łączy sfery, które zwykle się nie spotykają, i stawia tezę, że większość granic, z tożsamościowymi na czele, to uzurpacja albo iluzja. A wszystko w scenerii kilku europejskich stolic, w tym najważniejszej dla autorki – Warszawy. Szaulińska odsłania czasem mroczne, czasem groteskowe i fantastyczne oblicze miasta i trudno się oprzeć wrażeniu, że ten rys naprawdę wzbogaca jego portret znany z rodzimej literatury. Znakomity debiut prozatorski cenionej poetki. Wielka pochwała swobody twórczej i wyobraźni, a zarazem manifest kobiecej siły i niezależności.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. W A/Z(B)_181259 (nr inw. 181259) (1 egz.)
Book
In basket
Stoner / John Williams ; przełożył Maciej Stroiński. - Wydanie I w tej edycji. - Warszawa : Filtry Wydawnictwo, 2023. - 348, [3] strony : ilustracja ; 21 cm.
O swojej książce John Williams mówił tak: "Wiedziałem, że w jakiś sposób idę wbrew modnym powieściom moich czasów. Chciałem napisać powieść, która byłaby szczera, a nie sensacyjna, która przytrzymywałaby uwagę czytelnika bez uciekania się do sztuczek i wymysłów, i która wzruszałaby na tym samym poziomie, na jakim wzrusza nas życie krótko mówiąc, chciałem napisać powieść niemal całkowicie pozbawioną symboli, a chciałem to zrobić, bo żywiłem przekonanie, że ludzie są istotni nie dlatego, że są symbolami czegoś, ale dlatego, że są ludźmi". Podobnie jak "Pani Bovary", do której to powieści John Williams w swojej książce się odwołuje, "Stoner" opowiada o losie zupełnie przeciętnego człowieka, jego aspiracjach, pomyłkach, utratach, nieudolnym dążeniu do szczęścia. Pozornie nieznacząca fabuła staje się tu uniwersalną opowieścią o tym, w jaki sposób życiu nadajemy sens. Mówi o wadze uczuć i pracy. O kulturze, która niszcząco wpływa na miłość, seksualność i pożądanie. Późny sukces powieści Williamsa z pewnością bierze się z faktu, że każdy i każda z nas może zakrzyknąć "Stoner to ja". A identyfikacja ta zarówno przynosi ukojenie, jak i bezbrzeżny smutek.
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
There are copies available to loan: sygn. 82-3 (nr inw. 34980) (1 egz.)
There are copies available to loan: sygn. 821-3 (nr inw. 38042) (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. 821-3 (nr inw. 36614) (1 egz.)
Book
In basket
Mag z Kremla / Giuliano Da Empoli ; przełożył Jacek Giszczak. - Wydanie I. - Warszawa : Wydawnictwo Filtry, 2023. - 279, [1] strona ; 21 cm
"Mag z Kremla" w samej tylko Francji sprzedał się do tej pory w liczbie ponad pół miliona egzemplarzy, a prawa do zakupu tej powieści kupiło kilkadziesiąt krajów. Tytułowym bohaterem owej fikcji historycznej jest Wadim Baranow, reżyser teatralny i producent popularnego reality show, którego zbieg okoliczności czyni głównym socjotechnikiem odpowiedzialnym za sukces Putina. Baranow to postać inspirowana Władysławem Surkowem, rzeczywistym radcą Kremla, który zrozumiał, że ludziom nie tyle potrzebna jest polityka, ile mitologia; nie „ciepła woda w kranie” - lecz poczucie wyjątkowości. Dlaczego subtelny artysta i poeta, jakim był Baranow, zostaje konstruktorem społecznej rzeczywistości, w której nie ma miejsca na zniuansowane myśli i subtelne uczucia? Obok postaci wymyślonych spotkamy na kartach powieści te znane z pierwszych stron gazet: między innymi Borysa Bierezowskiego, Eduarda Limonowa, Jewgienija Prigożina, Michaiła Chodorkowskiego… Powieść da Empoliego, pisana przed wybuchem wojny w Ukrainie, obejmująca okres od wojny w Czeczenii, przez igrzyska olimpijskie w Soczi, po inwazję na Krymie, dotyczy wprawdzie rosyjskiego aparatu państwa, ale w istocie jest medytacją nad uniwersalnym mechanizmem władzy, tak bardzo potrzebną i aktualną w świecie ogarniętym nacjonalistycznymi populizmami, którym sprzyjają nowe technologie. "Mag z Kremla" w 2022 roku został wyróżniony Nagrodą Akademii Francuskiej, znalazł się też w finale Nagrody Goncourtów.
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
There are copies available to loan: sygn. 82-3 (nr inw. 58978) (1 egz.)
There are copies available to loan: sygn. 82-3 (nr inw. 34869) (1 egz.)
Book
In basket
Philip McDaragh był znakomitym poetą, ale mężem i ojcem fatalnym. Roztaczał czar, uwodził i rozkochiwał, a potem porzucał, by szukać natchnienia w ramionach kolejnych kobiet i w innych miejscach. Nell nigdy nie poznała swojego dziadka, ale uległa urokowi jego wierszy, a te zdają się powodować jej życiem. I to dwojako: każą dziewczynie opuścić rodzinny dom i szukać swobody, miłości oraz literackiego spełnienia w wielkim świecie, a zarazem nieuchronnie prowadzą z powrotem do tego domu – siedziby Terry i Carmel, jej babki i matki. I – jak się okazuje – także jej własnej, przynajmniej w sensie emocjonalnym, bez względu na to, jak bardzo starałaby się to zmienić. „Strzyżyk woleoczko” to znakomita powieść o sile poezji i rodzinnych więzi, a także o ich splątaniu. O powołaniu, miłości, zdradzie i zadawaniu bólu. O bolączkach samotnego rodzicielstwa i o tym, co przychodzi najtrudniej – o wybaczeniu.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. 821-3 (nr inw. 30970) (1 egz.)
Book
In basket
Małe cnoty / Natalia Ginzburg ; przełożyła Weronika Korzeniecka. - Wydanie I. - Warszawa : Wydawnictwo Filtry, 2025. - 136, [7] stron ; 22 cm.
Zbiór esejów znakomitej włoskiej pisarki, który inspiruje do dziś. Klasyk literatury światowej, a zarazem książka niezwykle bliska naszemu życiu bez względu na to, gdzie i jak żyjemy. Jonathan Safran Foer powiedział, że to najlepszy self-help, jaki kiedykolwiek przeczytał. Łącząc mądrość z prostotą, Ginzburg porusza tu najważniejsze tematy ludzkiej egzystencji. Pisze o miłości, przyjaźni, powołaniu, pracy, pieniądzach, wychowaniu czy potrzebie ciszy. Przy okazji kreśli wspaniały portret Włoch połowy XX wieku. „Jeśli chodzi o wychowanie dzieci, uważam, że należy im wpajać nie małe, lecz wielkie cnoty – czytamy w eseju tytułowym. – Nie oszczędzanie, lecz hojność i beznamiętny stosunek do pieniędzy. Nie ostrożność, lecz odwagę i lekceważenie niebezpieczeństwa. Nie przebiegłość, lecz prostoduszność i umiłowanie prawdy. Nie dyplomację, lecz miłość do bliźniego i ofiarność. Nie pragnienie sukcesu, lecz pragnienie, żeby być i wiedzieć”. Do fascynacji „Małymi cnotami” przyznaje się wiele współczesnych pisarek, między innymi Vivian Gornick, Maggie Nelson, Zadie Smith, Sally Rooney czy Elena Ferrante. Mało jest książek tak skromnych i zarazem tak okazałych.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
All copies are currently on loan: sygn. 82-4/6 (nr inw. 38491) (1 egz.)
Book
In basket
Podobnie, jak w głośnym filmie „Anatomia upadku”, wszystko zaczyna się od śmierci, a może zaginięcia ojca rodziny. Jedynym świadkiem zdarzenia mógł być najmłodszy syn Adama Parsona, Eugene – chłopiec cierpi jednak na rzadki zespół Angelmana i nie umie mówić. Desperackie poszukiwania zmuszą całą rodzinę do zakwestionowania wszystkiego, co wiedzą o sobie nawzajem i o zaginionym. W tej obfitującej w zaskakujące zwroty akcji powieści Angie Kim z wielką wirtuozerią miesza różne gatunki literackie: thriller, dramat obyczajowy i tzw. coming of age novel, czyli powieść o dorastaniu, w tym wypadku w neuroróżnorodnej i dwurasowej rodzinie – matka trójki dzieci jest bowiem Koreanką. „Iloraz szczęścia” to chwytający za serce page turner, który stawia pytania o miłość, rolę języka w komunikacji międzyludzkiej, definicję człowieczeństwa, wreszcie o to, czy ostatecznym celem w życiu jest tytułowe szczęście.
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
There are copies available to loan: sygn. 82-3 (nr inw. 66279) (1 egz.)
There are copies available to loan: sygn. 821-3 (nr inw. 64877) (1 egz.)
Book
In basket
Anomalia / Hervé le Tellier ; przełożyła Beata Geppert. - Warszawa : Wydawnictwo Filtry, copyright 2021. - 380, [1] strona ; 22 cm.
To jedna z najinteligentniejszych współczesnych powieści, a jednocześnie jedna z najbardziej zabawnych. Hervé Le Tellier, spadkobierca Georgesa Pereca i członek hermetycznej grupy OuLiPo, napisał książkę, która w samej tylko Francji rozeszła się w ponad milionie egzemplarzy. Anomalia jest najlepiej sprzedającą się laureatką prestiżowej Prix Goncourt od czasów opublikowanego w 1984 roku Kochanka Marguerite Duras. Ten anomalny - nawet na tak rozwiniętym rynku - sukces wydawniczy zawdzięcza być może głodowi prawdziwej fikcji w literaturze od dawna zdominowanej przez wyznania i osobiste świadectwa. Anomalia buduje wielki umowny świat: mamy tu kilka powieści w jednej, zabawę z gatunkami filmowymi i literackimi, puszczanie oka do netfliksowych seriali, a zarazem wyrafinowaną konstrukcję, w której piętrzą się intertekstualne poziomy. Hervé Le Tellier flirtuje z thrillerem i science fiction, elementy psychologicznej powieści obyczajowej godzi z surrealnymi, powieść szpiegowską przeplata z prawniczą. Autorowi faktycznie udało się niemożliwe: stworzył page turner dla szerokiej publiczności, a zarazem dzieło, które zadowoli najbardziej wyrobionych czytelników. Każdy z pewnością wyśledzi tu inne odniesienia i aluzje. Wierni fani Netflixa rozpoznają inspirację chociażby takimi produkcjami, jak Dexter czy Black Mirror. Miłośnicy kina dopatrzą się powiązań z filmami Christophera Nolana, Briana de Palmy, Quentina Tarantino czy rodzeństwa Wachowskich. Pożeracze książek dostrzegą wpływy Tołstoja, Pielewina, Kafki, Sterna’a, Aragona, Queneau, Pereca, Gary’ego, Mallarmégo czy Calvina… Słowem: dla każdego coś miłego. Ale ta kulturowa pulpa nie jest li tylko czczym popisem literackim i podlizywaniem się czytelnikowi. Cytaty, trawestacje i zapożyczenia pełnią tu dwojaką funkcję. Z jednej strony pokazują, jak często nasza tożsamość jest ulepiona z przypadkowych, wypluwanych przez popkulturę przekazów, z drugiej jak bardzo nasze pojedyncze tożsamości są powtarzalne i podobne. Kluczowym tematem tej powieści, skonstruowanej wokół dziewięciu głównych bohaterów, jest bowiem spotkanie z sobowtórem. Na skutek niezrozumiałej anomalii ten sam samolot rejsu ParyżNowy Jork, z tymi samymi pasażerami na pokładzie, ląduje w miejscu docelowym dwa razy: raz w marcu, a raz w czerwcu. Trzy miesiące to mało i dużo zarazem. Ktoś popełnia samobójstwo, ktoś umiera na raka, ktoś zachodzi w ciążę, ktoś się rozstaje, ktoś zrobił nieoczekiwaną karierę Autor zmusza nas do podjęcia myślowego ćwiczenia i zadania sobie kilku zasadniczych pytań. Jak by zareagowały religia, rządy, społeczeństwo, nauka, gdyby obywatele różnych krajów nagle się zduplikowali? Co by się wydarzyło, gdybyśmy się spotkali z samymi sobą, starszymi o trzy miesiące? Co gdyby jedno dziecko miało nagle dwie matki? Co gdyby dwie kobiety kochały tego samego mężczyznę? Co gdyby zjawił się przed nami dopiero co zmarły brat, przyjaciel, mąż? O co byśmy z drugim i drugą sobą walczyli? Z czego bylibyśmy gotowi zrezygnować? Bylibyśmy dla siebie przyjaźni czy może czulibyśmy nienawiść? Seryjny morderca, nigeryjski gej, starzejący się, zakochany w dużo młodszej kobiecie architekt, córka weterana wojennego, czarnoskóra prawniczka, która przekroczyła ograniczenia klasowe, czy niedoceniony pisarz, a zarazem autor powieści Anomalia każdy z nich będzie miał inną odpowiedź. Anomalia to powieść na wskroś francuska nie tylko przez literackie konteksty jest w nią wpisana wielka miłość życia zasadzająca się na uznaniu faktu, że jutro może nas nie być.
This item is available in 4 branches. Expand the list to see details.
There are copies available to loan: sygn. W A/Z(B)_178142 (nr inw. 178142) (1 egz.)
There are copies available to loan: sygn. 82-3 (nr inw. 198678) (1 egz.)
There are copies available to loan: sygn. 821-3 (nr inw. 61497) (1 egz.)
There are copies available to loan: sygn. 82-3 (nr inw. 30005) (1 egz.)
Book
In basket
Na początku października 2023 roku świat zamarł w szoku na wieść o okrucieństwach, których dokonał Hamas w Izraelu. Liczne amerykańskie media donosiły, że blisko czterdziestu dzieciom z kibicu Kfar Aza na południu Izraela obcięto głowy. Prezydent Joe Biden mówił, że na własne oczy widział zdjęcia tych dzieci. Wkrótce jednak się z tego wycofał. Okazało się, że nie ma na to żadnych dowodów poza słowami anonimowych izraelskich żołnierzy. Dalia Mikulska pragnie usłyszeć palestyńską wersję tej opowieści. Pisze o zbiorowej karze, która dotknęła Palestyńczyków za zbrodnie Hamasu. Rozmawia z konkretnymi osobami, które Izraelczycy wtrącili do więzień i torturowali, choć nie miały one nic wspólnego z operacją 7 października. Przez osobiste historie par i rodzin opowiada o tym, jaki wpływ ma realizowany od lat przez rządy Izraela apartheid na miłość i prywatność. Odsłania ludobójczą logikę państwa, które tworzy w Gazie strefę "niezdatną do życia", a jednocześnie blokuje jej mieszkańcom drogę ucieczki. Przejmujący reportaż Dalii Mikulskiej pokazuje, jak łatwo naród represjonowany staje się agresorem. I przypomina prawdę, którą zawsze warto powtarzać: czystka etniczna w żadnym wypadku nie jest odpowiedzią.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
All copies are currently on loan: sygn. 308 (nr inw. 36426) (1 egz.)
Długość kolejki oczekujących: 1.
Book
In basket
Żądło / Paul Murray ; przełożył Łukasz Witczak. - Wydanie I. - Warszawa : Wydawnictwo Filtry, copyright © 2025. - 562, [5] stron ; 24 cm.
Ta głośna książka przez wielu krytyków została okrzyknięta najlepszą powieścią ostatnich lat. Autorowi przyniosła liczne nagrody, między innymi Eason Novel of The Year oraz Nero Gold Prize. Znalazła się też w finale Nagrody Bookera. Niegdyś zamożnych Barnesów poznajemy w chwili, gdy globalny kryzys finansowy pogrzebał ich majątek. Materialna katastrofa pociąga za sobą emocjonalną – upadek lukratywnego biznesu Dickiego odsłania grę pozorów, w której uczestniczyli wszyscy bohaterowie. Mieszkańcy prowincjonalnego miasteczka zastanawiają się, czy o bankructwie salonu samochodowego nie zadecydował przypadkiem pierwiastek moralny. Tymczasem żona byłego potentata, Imelda, za młodu najpiękniejsza dziewczyna w całym hrabstwie, udaje przed sąsiadami, że wszystko jest w porządku, choć w domu rozgrywa się dramat. Córka Barnesów, Cass, utalentowana poetka i najlepsza uczennica w klasie, zamiast uczyć się do matury, raz po raz upija się na umór. Jej młodszy brat, PJ, boi się przyznać rodzicom, że ma za małe buty, i marzy o tym, by uciec z domu. Coraz bardziej ucieka też jego ojciec, który spędza czas w lesie z miejscowym renegatem, budując schron przed rzekomo zbliżającą się apokalipsą. Wszyscy zadają sobie pytanie o swoje miejsce w życiu i o to, dlaczego sprawy potoczyły się tak źle. Nikt jednak z nikim nie rozmawia, każdy chowa swojego trupa w szafie, a scalić rodzinę próbuje tylko mały PJ. Czy mu się to uda, skoro żadna z bliskich mu osób nie dopuszcza do głosu swoich uczuć? Paul Murray bywa określany odpowiedzią Dublina na Jonathana Franzena. Żądło jest bowiem rozległą realistyczną sagą rodzinną, w której dysfunkcje rodziny stanowią zwierciadło słabości całego społeczeństwa. Perspektywa każdego z bohaterów jest tutaj oddana z empatią, składając się na misterną, trzymającą w napięciu opowieść, od której nie sposób się oderwać i której zakończenie pozostaje z nami na długo.
This item is available in 7 branches. Expand the list to see details.
There are copies available to loan: sygn. W A/Z(B)_184183 (nr inw. 184183) (1 egz.)
All copies are currently on loan: sygn. 82-3 (nr inw. 60025) (1 egz.)
There are copies available to loan: sygn. 82-3 (nr inw. 66033) (1 egz.)
There are copies available to loan: sygn. 82-3 (nr inw. 201993) (1 egz.)
All copies are currently on loan: sygn. 821-3 (nr inw. 38506) (1 egz.)
There are copies available to loan: sygn. 821-3 (nr inw. 16790) (1 egz.)
There are copies available to loan: sygn. 821-3 (nr inw. 31326) (1 egz.)
Book
In basket
Pomimo swoich osiemdziesięciu sześciu lat, mistrzyni amerykańskiej prozy Joyce Carol Oates nie zwalnia tempa. „Rzeźnika” (2024), jej najnowszą powieść, cechują typowe dla autorki epicki rozmach i pełna ferworu narracyjna energia. Podobnie jak w wielu innych książkach, pisarka inspiruje się tu realnie żyjącymi postaciami. Opowiada wstrząsającą historię eksperymentów na kobietach, jakich dopuszczał się doktor Silas Weir Mitchell, zwany „ojcem ginekopsychiatrii”. Wymyślona przez Mitchella pseudonauka miała za zadanie udowodnić, że zaburzenia psychiczne da się wyleczyć przez wyleczenie schorzeń części intymnych – często przez lekarza pozorowane. Mitchell okaleczył wiele kobiet, a przez lata pozostawał bezkarny, gdyż bestialskich zabiegów dokonywał na niewolnicach, dziewczynkach i obłąkanych – obywatelkach, które nie miały głosu. Chociaż wśród jego pacjentek były również postaci tak światłe i prominentne, jak Virginia Woolf czy Jane Addams, a sam Benjamin Franklin obwołał Mitchella geniuszem. „Rzeźnik” w sposób empatyczny i wnikliwy opisuje nadużycia patriarchatu oraz systemu władzy, który zalegalizował niewolnictwo. Ale to również wspaniałe dzieło pisarskiej wyobraźni, czerpiące pełnymi garściami z takich gatunków literackich, jak gotycki romans grozy, thriller, powieść historyczna czy body horror, by tak naprawdę pochylić się nad naturą zła. Krytycy porównywali „Rzeźnika” do „Frankensteina” Mary Shelley i twórczości Mariany Enriquez. Można go także śmiało zestawić z filmem „Substancja” Coralie Fargeat. Ta książka gra bowiem z konwencją gatunkową, a jednocześnie ją przezwycięża, ustanawiając nowe spojrzenie na ciało, kulturę, historię.
This item is available in 3 branches. Expand the list to see details.
There are copies available to loan: sygn. W A/Z(B)_185742 (nr inw. 185742) (1 egz.)
All copies are currently on loan: sygn. 821-3 (nr inw. 65309) (1 egz.)
All copies are currently on loan: sygn. 821-3 (nr inw. 38861) (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again