Sorting
Source
Katalog zbiorów
(5)
Form of Work
Książki
(5)
Proza
(5)
Publikacje dydaktyczne
(5)
Status
available
(9)
only on-site
(1)
unavailable
(1)
Branch
Wypożyczalnia Główna (Kościuszki 6)
(1)
Biblioteka Dziecięca (Sienkiewicza 2)
(2)
Filia nr 3 (Rembielińskiego 11)
(1)
Filia nr 6 (Czwartaków 4)
(1)
Filia nr 8 (Walecznych 20)
(1)
Filia nr 9 (Orzechowa 5a)
(1)
Filia nr 10 (Borowicka 3)
(1)
Filia nr 12 (Ciechomicka 68)
(1)
Filia nr 13 (Dobrzyńska 2a)
(1)
Author
Boccaccio Giovanni (1313-1375)
(2)
Boyé Edward (1897-1943)
(2)
Duda-Kaptur Katarzyna
(2)
Nouwens Hein
(2)
Włodarczyk Barbara
(2)
Andersen Hans Christian (1805-1875)
(1)
Cichocka Karolina
(1)
Jabłońska Patrycja
(1)
Leśmian Bolesław (1877-1937)
(1)
Mirandola Franciszek (1871-1930)
(1)
Orzeszkowa Eliza (1841-1910)
(1)
Studziński Miłosz
(1)
Szczęsny Aleksander (1885-1929)
(1)
Zagnińska Maria
(1)
Ławnicki Lucjan
(1)
Year
2020 - 2025
(3)
2010 - 2019
(1)
2000 - 2009
(1)
Time Period of Creation
2001-
(3)
1301-1400
(2)
1801-1900
(2)
1901-1914
(1)
1901-2000
(1)
Country
Poland
(5)
Language
Polish
(5)
Audience Group
Szkoły podstawowe
(3)
6-8 lat
(2)
9-13 lat
(2)
Dzieci
(2)
Szkoły średnie
(2)
Demographic Group
Literatura polska
(2)
Literatura włoska
(2)
Literatura duńska
(1)
Subject
Arystokracja
(2)
Boccaccio, Giovanni (1313-1375)
(2)
Język polski (przedmiot szkolny)
(2)
Miłość
(2)
Sokoły
(2)
Andersen, Hans Christian (1805-1875)
(1)
Germanizacja
(1)
Leśmian, Bolesław (1877-1937)
(1)
Literatura dla dzieci
(1)
Literatura duńska
(1)
Nauczyciele
(1)
Opowiadania i nowele
(1)
Orzeszkowa, Eliza (1841-1910)
(1)
Patriotyzm
(1)
Polityka językowa
(1)
Praca organiczna
(1)
Szkolnictwo
(1)
Subject: work
Decameron
(2)
A...B...C...
(1)
Eventyr og historier
(1)
Klechdy sezamowe
(1)
Subject: time
1301-1400
(2)
1801-1900
(1)
1901-1914
(1)
1901-2000
(1)
Subject: place
Florencja (Włochy)
(2)
Bliski Wschód
(1)
Polska
(1)
Zabór pruski
(1)
Genre/Form
Lektura z opracowaniem
(5)
Opowiadania i nowele
(5)
Literatura włoska
(2)
Bajki i baśnie
(1)
Literatura polska
(1)
Domain
Edukacja i pedagogika
(5)
Literaturoznawstwo
(5)
5 results Filter
Book
In basket
Zbiór baśni Hansa Christiana Andersena zawiera m.in. najsłynniejsze opowieści duńskiego autora: Królowa śniegu, Calineczka, Brzydkie kaczątko, Dziewczynka z zapałkami, Mała Syrenka i Słowik. Znajomość tych baśni to dziś kulturowy wymóg. Baśnie Andersena znajdują się także na liście lektur szkolnych dla klas I–III szkoły podstawowej. Andersen jednak początkowo wcale nie zamierzał zostać pisarzem dla dzieci. Widział swoją przyszłość w teatrze, najpierw jako aktor, potem dramatopisarz. Znalazł dla tego pomysłu wsparcie u mecenasów, którzy kazali mu najpierw skończyć szkołę i zakazali do tego czasu tworzyć literaturę. Kiedy kilka lat później opublikował pierwsze Baśnie opowiedziane dla dzieci (wyd. w Kopenhadze w 1835 r.), wywołały one prawdziwą sensację, a nawet oburzenie. Baśnie, które nie mają pouczającego morału ani szczęśliwego zakończenia? Które mówią do dziecka, tak jakby było ono godną szacunku osobą? Tego jeszcze nie było! Dzieciom jednak właśnie ten sposób opowiadania historii, w których świat opisany jest z ich perspektywy, bardzo się spodobał i autor zyskał wkrótce międzynarodową sławę. Tworząc swoje baśnie, Andersen sięgał, jak wielu słynnych bajkopisarzy przed nim, do folkloru. Tak właśnie tworzyli bracia Grimm i Charles Perrault. Jednak Andersen wymyślał także swoje własne historie. Ich bohaterami są często postaci samotne, odrzucane przez innych, ale pragnące bliskości, tak jak Brzydkie Kaczątko, które musi doświadczyć wielu bolesnych odtrąceń, by w końcu znaleźć „swoje plemię'' i poczuć się piękne, akceptowane, kochane. Biografowie Andersena sugerują, że tak właśnie wyglądało jego własne życie, pełne niepokoju i nieracjonalnych lęków. Andersen na przykład do tego stopnia bał się pożaru, że w każdą z licznych podróży po Europie brał ze sobą sznur, dzięki któremu w razie czego, unikając spalenia, spuściłby się z hotelowego okna. Może dlatego baśnie Andersena przedstawiają życie jako pełne cierpienia, rozczarowań i niezaspokojonych tęsknot. Co początkowo oburzyło, a potem zachwyciło czytelniczki i czytelników — to fakt, że u Andersena „zło'' zdarza się nie jako sprawiedliwa kara za złe uczynki, ale jako nieusuwalny element życia. Dla duńskiego pisarza cierpienie i rozczarowanie są doświadczeniami wszystkich istot, także tych całkowicie niewinnych, jak bohaterka Dziewczynki z zapałkami. Baśnie Andersena wprowadzą dzieci w świat bez prostych odpowiedzi i czarno-białych podziałów. Dzieci stykają się w nich z etycznymi dylematami, które później będą musiały same na własny użytek rozstrzygać. Mogą skonfrontować się z trudnymi sprawami, takimi jak nierówności społeczne, śmierć bliskich osób, nieszczęśliwa miłość, zazdrość, brak sprawiedliwości. Widząc zmagania bohaterek takich jak Calineczka czy Mała Syrenka w walce o poprawę swojego losu oraz pułapki, jakie na tej drodze czekają, mogą przeżywać te zmagania, same pozostając jeszcze bezpieczne w domowym zaciszu, i przygotowywać się na moment, kiedy same będą musiały stawić im czoła. Warto zwrócić uwagę na to, że w baśniach Andersena często bohaterkami są nie tylko księżniczki, ale i dziewczynki pochodzące ze zwykłych mieszczańskich rodzin, jak Gerda z baśni Królowa śniegu. Dzielnie mierzą się one z przeciwnościami losu, same — bez pomocy rycerza na białym koniu — ratując innych. Wspólna lektura baśni Andersena może być okazją do rozmowy z dziećmi o pojawiających się w baśniach problemach oraz decyzjach głównych bohaterek i bohaterów. Warto pokazać dzieciom, czym różnią się wersje literackie od ich późniejszych filmowych adaptacji, w których zazwyczaj dorobiono „happy end” - jak choćby w przypadku Disneyowskiej adaptacji Małej Syrenki. Współcześnie możemy je czytać także jako dorośli, bo są zarazem to skłaniające do refleksji nad źródłem cierpienia opowiadania fantastyczne, które, co już nie powinno być zaskoczeniem, zainspirowały najmroczniejszego ze skandynawskich filozofów, Sørena Kierkegaarda.
This item is available in 5 branches. Expand the list to see details.
There are copies available to loan: sygn. II (nr inw. 52971, 52972) (2 egz.)
There are copies available to loan: sygn. II (nr inw. 38988, 38989) (2 egz.)
All copies are currently on loan: sygn. II (nr inw. 23612) (1 egz.)
There are copies available to loan: sygn. II (nr inw. 38802) (1 egz.)
There are copies available to loan: sygn. II (nr inw. 23863, 23864, 23865) (3 egz.)
remont biblioteki
Book
In basket
Sokół to jedna z najbardziej znanych nowel na świecie! Napisany w okresie włoskiego Renesansu utwór zapisał się na stałe w historii literatury. Wchodzący w skład sławnego cyklu nowel "Dekameron" Giovanniego Boccaccia, opowiada historię wielkiej miłości szlachcica Federiga do pięknej damy, Monny Giovanny. Mimo przeciwności losu Federigo został ostatecznie nagrodzony za swoją wytrwałość i stałość w uczuciach. A jaką rolę odegrał w tym jego wierny towarzysz - sokół? Przeczytajcie koniecznie!
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. IV (nr inw. 52759, 52760) (2 egz.)
Book
In basket
Klechdy sezamowe / Bolesław Leśmian ; opracowanie Karolina Cichocka. - Kraków : Wydawnictwo Greg®, 2022. - 275, [5] stron : ilustracje, portret ; 21 cm.
(Lektura : opracowanie polecane przez nauczycieli i egzaminatorów)
Opracowanie zawiera ponadto plan wydarzeń, wnikliwie wyjaśnioną problematykę oraz szerokie charakterystyki bohaterów. "Klechdy sezamowe" to zbiór sześciu przepięknych baśni pochodzących z tradycji Dalekiego Wschodu, spisanych przez sławnego pisarza i poetę, Bolesława Leśmiana. Jest tutaj wszystko, co niezbędne ciekawej baśni - magiczne przedmioty i zwierzęta, przepiękne księżniczki, odważni książęta, źli czarnoksiężnicy i czarownice, niesamowite miejsca, niebezpieczeństwa, strachy i zapierające dech w piersiach przygody, a także rzecz jasna pozytywne zakończenie.
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
There are copies available to loan: sygn. II L (nr inw. 62872) (1 egz.)
There are copies available to loan: sygn. II (nr inw. 35533) (1 egz.)
Book
In basket
(Lektura z Opracowaniem)
Trudno jest być biedną dziewczyną w wielkim niemieckim mieście - bez perspektyw, bez pracy, bez zajęcia. Joasia nie chce być ciężarem dla brata, z którym mieszka, dlatego z wdzięcznością przyjmuje propozycję, by uczyła grupę polskich dzieci. To zajęcie okazuje się dawać ogromną satysfakcję, dzieci kochają swoją nauczycielkę, a ona odnajduje swoje miejsce w świecie. Jednak to nie trwa długo - niemieckim władzom nie podoba się działalność dziewczyny. Jak dalej potoczą się losy Joasi? - przeczytacie o tym w nowelce Elizy Orzeszkowej.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. Wl_12921.A (nr inw. 12921) (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again